تنبیه در مدارس: انواع تنبیه بدنی، کلامی و غیر کلامی
ارسال شده توسط دکتر امید ونداد
1401/01/19
126.7k بازدید


تنبیه در مدارس: انواع تنبیه بدنی، کلامی و غیر کلامی که بر دانش اموزان اعمال می شود
تنبیه در مدارس و انواع آن از جمله مواردی است که کمتر کسی بر ماهیت آن آگاه است. برخی صرفا بر به کارگیری آن تاکید می کنند و به هر شکلی آن را بر دانش اموزان اعمال می کنند.
تفکر رایج این است که تنبیه فقط شامل تنبیه بدنی است و زمانی صحبت از تنبیه می شود صرفا این نوع تنبیه دیده می شود درحالی که تنبیه انواعی دارد و اگر از انواع آن اطلاع داشته باشیم خواهیم دید که این نوع تنبیه ها به صورت روزانه در مدارس و کلاس های درس رخ می دهد اما چون نمود بیرونی و جسمانی ندارد بسیاری از معلمان و والدین از کنار آن به سادگی رد می شوند. البته ذکر این نکته ضروری است که تنبیه به همان اندازه که در مدارس رخ می دهد در خانه و توسط والدین نیز انجام می شود.
در مدارس دانش آموزان توسط معلمان، مدیران، دانش آموزان ارشد، نگهبانان و خدمتکاران مورد تنبیه بدنی قرار می گیرند.
انواع تنبیه را به دو دسته می توان تقسیم کرد : تنبیه بدنی و تنبیه غیر بدنی( روحی و روانی)
تنبیه بدنی شامل ضربه زدن، کتک زدن، لگد زدن، پرتاب کردن، نیشگون گرفتن، کشیدن مو، چرخاندن دست یا گوش، اجبار کودک برای ماندن در وضعیت نامناسب، اجبار کودک به ورزش بیش از حد، سوزش،هول دادن، شوک الکتریکی و ضربه زدن به او است. اشیایی مانند عصا، کمربند، شلاق، کفش، جارو و سیم برق، کتاب، مداد و خودکار، گچ(در گذشته) ، ماژیک، کاغذ لوله شده از جمله اشیایی است که از طریق آنها تنبیه بدنی انجام می شود.
تنبیه بدنی رشد کودک را مختل می کند. کودکی که مرتب تنبیه بدنی می شود دچار ضعف روحی، جسمی و روانی می شود. علاوه بر این، رفتارهای او خشونت آمیز می شود و در مطالعه ضعیف می شود.با افزایش تنبیه بدنی، عملکرد کودکان در همه زمینه ها بدتر می شود. تحقیقات نشان می دهد که علت اصلی ترک تحصیل تنبیه بدنی است.
نکته های اصلی که که باید در باره ی تنبیه بدنی در نظر گرفت :
1- تنبیه بدنی اثرات جانبی منفی زیادی دارد
2- تنبیه بدنی هم برای تنبیه کننده و هم تنبیه شونده احساسات منفی به وجود می آورد
3- هیچگاه تهدید به تنبیه نکنید
4- روش های دیگری برای جلوگیری و کاهش رفتار های نامطلوب وجود دارد مانند محروم کرد فرد از آنچه خواستنی و مطلوب او است
5- تنبیه بدنی هرگز توصیه نمی شود
6-تنبیه بدنی عملی غیر انسانی،حیوانی ، بی تاثیر و غیر لازم است

تنبیه روانی
تنبیه روانی که بیشتر تحقیرآمیز و تحقیرکننده است وشامل بی توجهی به دانش آموز، آزار کلامی، تمسخر، گوشه گیری و ترساندن است. چنین تنبیه هایی کودکان را در یک چرخه معیوب از سرخوردگی قرار می دهد که تمام زندگی آنها را آزار می دهد. ارایه تکالیف بیش از حد و توان دانش آموز، فشار برای حل مسایل سخت و هر آنچه باعث ماندن اثر عمل تنبیه کننده شود تنبیه روحی و روانی به حساب می آید. ترس از تنبیه باعث ترس و ناراحتی روانی کودک می شود.
در اثر تنبیه روحی و روانی دانش آموز احساس شرم، انزجار و توهین می کند، خجالتی شده و می ترسد و کابوس می بیند، اشتهایش را از دست می دهد یا عقده حقارت پیدا می کند.
تنبیه رسمی در مدارس
در قوانین رسمی مربوط به اداره مدارس مفاد قانونی تنظیم شده است که به شکل های مختلف دانش اموزان را مورد تنبیه قرار می دهند . این موارد قانونی از اخذ تعهد و تغییر کلاس دانش آموز تا اخراج از مدرسه را شامل می شود
اگر مجازات اعمال شده در مورد دانش آموز شما قانونی بود، اما فکر میکنید خیلی شدید یا نامناسب است، باید به معلم مربوطه مراجعه کنید و توضیحات او را در این مورد دریافت کنید. اگر از توضیحات وی راضی نشدید، با مدیر مدرسه صحبت کنید. شما همچنین می توانید نگرانی های خود را با هیئت امنا مطرح کنید – باید این کار را به صورت کتبی انجام دهید و نامه خود را به رئیس بفرستید و این را بدانید که همیشه مرجع بالاتری برای طرح شکایت شما وجود دارد.
ذکر این نکته ضروری است که در هر مدرسه و در ابتدای سال تحصیلی و در مهرماه انجمن اولیاءو مربیان عضو گیری می کند و این انجمن می تواند مرجع خوبی برای مورد توجه قرار دادن تنببیه و انواع آن و اعمال نظرات اولیاء دانش اموزان در این زمینه است و این انجمن به صورت مداوم و هر هفته یا دو هفته یک بار و بنا به ضرورت هر زمانی که اقتضاء کند می تواند تشکیل جلسه دهد و مسایل و خواسته های والدین را در زمینه های مختلف بررسی و به اجرا در آورد.
به یاد داشته باشیم که تمام این ساز و کار ها برای آن است که دانش آموز با خیال راحت و در بهترین شرایط باشند و به امور یادگیری خود بپردازد.
اگر در کلاس درس مشکلاتی به وجود آید به دلیل آن که معلم مدیریت کلاس را بر عهده دارد مسوولیت با او است و این معلم است که باید پاسخگو باشد. مسوولیت معلم در کلاس درس بسیار بالا است و باید متعهد به انجام فعالیت مثبت در کلاس درس باشد.بنابر این پیشنهاد می شود معلم مهارت های مدیریت کلاس خود را تقویت نماید. به منظور تقویت این مهارت ها کارگاه آموزشی 22 نکته طلایی برای مدیریت کلاس درس از روز اول مدرسه پیشنهاد می شود:
71% تخفیف
مدیریت کلاس درس: حل مسایل کلاس توسط شما ( ویدیوی آموزشی)
راهنمای کاربردی نگارش طرح درس(5 ساعت آموزش ویدیویی)
بدون امتیاز
0 رای
980,000 تومان 490,000 تومان
980,000 تومان 490,000 تومان
مشاهده اطلاعات
کتک زدن کودکان میتواند بر رشد مغزی آنان تاثیر بگذارد
➕بر اساس پژوهش محققان دانشگاه هاروارد، کتک زدن کودکان میتواند همچون خشونتهای شدید، بر رشد و شکلگیری مغز آنان تاثیر بگذارد.
🔸️این پژوهش، دریافته است کودکانی که مورد آزار جسمی قرار میگیرند در برخی از نواحی مغز خود که معمولا به علایم خطر و تهدید واکنش نشان میدهد، فعالیت عصبی بیشتری دارند.
🔸️و همچنین هشدار میدهد که تنبیه بدنی، با ایجاد اختلالاتی در سلامت روانی نظیر اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری و اختلالات سوءمصرف مواد مخدر هم ارتباط دارد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
طراحی آموزشی و مدیریت کلاس درس
تمامی فعالیت های ما انسان ها نیازمند طراحی و برنامه...
ارتباط و نقش آن در آموزش
ارتباط و نقش آن در آموزش تعریف ارتباط ارتباط فرایندی...
نظریه های یادگیری و نقش آنها در آموزش
نظریههای یادگیری، چارچوبهای مفهومی هستند که نحوه یادگیری افراد را...
جعبه ابزار تدریس دکتر ونداد
جعبه ابزار تدریس: یک همراه ضروری برای معلمان جعبه ابزار...
روش تدریس جیگ ساو (Jigsaw)
روش تدریس جیگ ساو مقدمه روش تدریس جیگ ساو یکی...
4 پیشنهاد برای بالا بردن انگیزه دانش آموزان
4 پیشنهاد برای برای بالا بردن انگیزه دانش آموزان از...
امکان ارسال نظر وجود ندارد.
На parazitizm.ru собраны только надежные и лицензированные онлайн казино на деньги с бонусами при регистрации. Мы заботимся о вашей безопасности и интересах, поэтому предлагаем только проверенные игровые площадки. Регистрируйтесь, вносите депозит и получайте дополнительные средства для игры.