به طور کلی توسعه ی حرفه ای به توسعه ی یک شخص در یک نقش حرفه ای اشاره دارد و به طور خاص توسعه ی هر معلم به معنای رشد حرفه ای یک معلم گفته می شود که در نتیجه ی افزایش تجربه یا تمرین در تدریس اش به طور سیستماتیک حاصل می شود. توسعه ی حرفه ای شامل تجربه های رسمی (همچون حضور در کارگاه های آموزشی،جلسات حرفه ای ، مرببی گری ومانند آن می شود) و تجربه های غیر رسمی( همچون مطالعه ی نشریات حرفه ای یا مشاهده ی مستند های تلویزیونی مرتبط با رشته ی علمی تخصصی خود) را شامل می شو. علاوه بر این مفهوم توسعه ی حرفه ای گسترده تر از توسعه ی مسیر شغلی است و به عنوان حرکت معلم در چرخه ی مسیر حرفه ای در نظر گرفته می شود، و وسیعتر از توسعه ی کارکنان است زیرا در توسعه ی کارکنان ، برنامه های ضمن خدمت برای تسریع رشد گروهی از معلمان ارایه می شود؛ که این دوره ها خود بخشی از مداخلات نظاممندی است که برای توسعه ی معلمان به کار می رود. زمانی که به توسعه ی حرفه ای می پردازیم ، یک نفر(فردی متخصص) باید به بررسی محتوای تجربه ها بپردازد، همچنین باید به فرایند هایی که به توسعه ی حرفه ای منجر می شوند را بررسی و زمینه ای که توسعه در آن رخ می دهد را مورد بررسی قرار دهد. این دیدگاه نسبت به تدریس ، دیدگاه جدیدی است، برای سال های سال توسعه ی حرفه ای که در دسترس معلمان بود همان توسعه ی کارکنان یا آموزش ضمن خدمت بود که معمولا شامل کارگاه های آموزشی و دوره های کوتاه مددت می شد که غالبا اطلاعات جدید در مورد یک جنبه ی خاص از کارشان را ارایه می داد.
این خود تنها نوع آموزش معلمان بود که آنها دریافت می کردند و معمولا می کردند و معمولا با کار معلمان غیر مرتبط بود . تنها طی سال های گذشته توسعه ی حرفه ای معلمان به عنوان یک فرایند بلند مدت نگریسته شده است که شامل فرصت های منظم و تجربه های برنامه ریزی شده است که به طور سیستماتیک برای رشد و توسعه ی حرفه ای آنها مورد توجه قرار گرفته اند.
این تغییر دیدگاه در خصوص توسعهی حرفه ای باعث شده است تا عناوین مختلفی همچون؛ تصویر جدید از یادگیری معلم، مدلی جدید از آموزش و پرورش معلم انقلابی در آموزش و پرورش و حتی پارادایم جدید از توسعه ی حرفه ای به آن داده شود.
پیشنهاد شگفت انگیز دوره های آموزشی تربیت معلم و مدرس رد کردن