ابزار قدرتمندی برای تدریس به نام لحن و صدای مدرس
ارسال شده توسط دکتر امید ونداد
2021/10/25
2.9k بازدید
ابزار قدرتمندی برای تدریس به نام لحن و صدای معلم
لحن صدای معلم ابزار قدرتمندی است. این لحن و محیط را برای کل کلاس از نظر تعامل، رفتار و ارتباط با دانش آموزان امری تعیین کننده است.
صدا و بیان معلم بر فضای کلاس و ایجاد تمرکز در یادگیرندگان بسیار موثر است. انسان همواره در راستای تحقق خواستههای خود در تلاش است، اما اگر نتواند با بهرهگیری از کلمات به بیان آنها بپردازد، چه بر سرش میآید؟ اینجاست که ضرورت برقراری ارتباط مؤثر و مهارتهای کلامی نمایان میشود. افرادی که از فنبیان خوبی برخوردارند، زندگی اجتماعی فعال و پویایی دارند و در عرصههای کاری نیز معمولاً موفقترند. تمام این دستاوردها تنها با آموختن این مهارت بهدست میآید که چگونه باید صحبت کرد. فنبیان مهارت مهمی است که ضرورت آن بهویژه برای گویندگان، بازیگران، دوبلورها و مشاغل مشابه دوچندان میشود. بااینحال شمار زیادی از افراد از تقویت آن عاجزند. در این راستا، کتاب رازهای فن بیان نوشتهی مهدی مینایی، منبع آموزنده و سودمندی است.
انسانها بیش از هرچیز با استفاده از کلام، افکار و عقاید و خواستههای خود را مطرح میکنند. در نتیجه، افرادی که توانایی برقراری ارتباط کلامی مؤثر را نداشته باشند، معمولاً در دستیابی به اهداف خود دچار مشکل میشوند. فقدان چنین مهارتی، هم در ارتباطات روزمره و معمولی اختلال ایجاد میکند و هم در مسیرهای شغلی و تحصیلی. چراکه نحوهی صحبت کردن نقش تعیینکنندهای در شکلگیری نگرش اولیهی افراد دارد و از آنجا که انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است، باید بتواند به نحو احسنت با دیگران ارتباط برقرار کند. به همین خاطر چگونگی انتخاب کلمات درست، لحن مناسب و حجم صدا، از نکات حائز اهمیتی است که باید در نظر گرفته شود.
بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد لحن و صدای معلم ، نشان داده شد که صدای آنها بر عملکرد کلاس درس آنها تأثیر می گذارد.
در اینجا سه پیشنهاد برتر در مورد لحن معلم ارایه شده است:
-
تنظیم صدا بر اساس سن و وضعیت دانش آموزان
هر چند ممکن است شرایطی پیش آید که معلم را به سمت عصبانی شدن پیش ببرد اما معلم باید سعی کند از عصبانی شدن خود داری کند. اما در عین حال، باید از استفاده از لحن “شیرین” که خاص نوزادان و کودکان پیش از دبستان است خودداری کنید. به خصوص در کلاس های ابتدایی، مهم این است که به دانش آموزان خود این پیام را بفرستید که آنها نوزاد نیستند، بنابراین آنها را “در سطح بچه ها ” قرار ندهید. لحن مستقیم و صمیمانه به آنها کمک می کند اعتماد ایجاد کنند و انتظارات شما را برآورده کنند.
-
از زمزمه کردن در مدیریت رفتار خود استفاده کنید.
زمزمه کردن راهی هوشمندانه برای کاهش سریع یک سری رفتار های نا مطلوب است.، زیرا دانش اموز را مجبور می کندبرای آنچه می گویید ساکت شود. به جای اینکه دانش آموزرا با فریاد زدن و یا گوشزد کردن رفتار منفی در حضور همه دانش اموزان شرمنده کنید، با زمزمه کردن و صدای ملایم و با احترام اما قاطعانه آنها را به روند اصلی کلاس متوجه سازید.
-
برخی از جنبه های نمایشی را در دروس خود بگنجانید
معلم باید مراقب باشد که با لحنی یکنواخت تمام زمان کلاس را سپری نکند. چرا که یکنواختی لحن باعث خستگی دانش آموزان و عدم تمرکز آنان می شود. تن صدای خود را تغییر دهید و سعی کنید دانش آموزان را در فعالیت های کلاس درگیر سازید.
درباره دکتر امید ونداد
امید ونداد: من تخصصی با شروع دوره کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی در دانشگاه اصفهان شروع شد سپس دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه شهید بهشتی در رشته مدیریت آموزشی به پایان رساندم و پس از ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در همین رشته به آموزش و پژوهش در حوزه ی آموزش پرداخته ام و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه و مدرس کارگاه های تخصصی در حوزه ی آموزش منابع انسانی تربیت معلم و مدرس هستم
سایر نوشته های دکتر امید وندادمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
20 تکنیک برای مدیریت کلاس درس
[caption id="attachment_24645" align="alignnone" width="246"] مدیریت کلاس درس مهمترین مهارت هر...
رابطه ی حل مسئله با یادگیری
رابطه ی حل مسئله با یادگیری [caption id="attachment_23986" align="alignnone" width="300"]...
منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403
منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403 [caption id="attachment_22490" align="alignnone"...
6 نکته مهم برای شرکت در هر نوع آزمون
6 نکته مهم برای شرکت در هر نوع آزمون [caption...
فنون تدریس چیست؟
فنون تدریس چیست؟ [caption id="attachment_13920" align="alignnone" width="300"] فن تدریس چیست...
3 مهارت معلم حرفه ای و طرح درس (برنامه درسی)
3 مهارت معلم حرفه ای و طرح درس [caption id="attachment_6185"...