تنبیه دانش آموز

انواع تنبیه که بر دانش اموزان اعمال می شود

تفکر رایج این است که تنبیه فقط شامل تنبیه بدنی است و زمانی صحبت از تنبیه می شود صرفا این نوع تنبیه دیده می شود درحالی که تنبیه انواعی دارد و اگر از انواع آن اطلاع داشته باشیم خواهیم دید که این نوع تنبیه ها به صورت روزانه در مدارس و کلاس های درس رخ می دهد اما چون نمود بیرونی و جسمانی ندارد بسیاری از معلمان و والدین از کنار آن به سادگی رد می شوند. البته ذکر این نکته ضروری است که تنبیه به همان اندازه که در مدارس رخ می دهد در خانه و توسط والدین نیز انجام می شود.

در مدارس دانش آموزان توسط معلمان، مدیران، دانش آموزان ارشد، نگهبانان و خدمتکاران مورد تنبیه بدنی قرار می گیرند.

انواع تنبیه را به دو دسته می توان تقسیم کرد : تنبیه بدنی و تنبیه غیر بدنی( روحی و روانی)

تنبیه بدنی شامل ضربه زدن، کتک زدن، لگد زدن، پرتاب کردن، نیشگون گرفتن، کشیدن مو، چرخاندن دست یا گوش، اجبار کودک برای ماندن در وضعیت نامناسب، اجبار کودک به ورزش بیش از حد، سوزش،هول دادن، شوک الکتریکی و ضربه زدن به او است. اشیایی مانند عصا، کمربند، شلاق، کفش، جارو و سیم برق، کتاب، مداد و خودکار، گچ(در گذشته) ، ماژیک، کاغذ لوله شده از جمله اشیایی است که از طریق آنها تنبیه بدنی انجام می شود.

 تنبیه بدنی رشد کودک را مختل می کند. کودکی که مرتب تنبیه بدنی می شود دچار ضعف روحی، جسمی و روانی می شود. علاوه بر این، رفتارهای او خشونت آمیز می شود و در مطالعه ضعیف می شود.با افزایش تنبیه بدنی، عملکرد کودکان در همه زمینه ها بدتر می شود.  تحقیقات نشان می دهد که علت اصلی ترک تحصیل تنبیه بدنی است.

تنبیه روانی

تنبیه روانی که بیشتر تحقیرآمیز و تحقیرکننده است وشامل بی توجهی به دانش آموز، آزار کلامی، تمسخر، گوشه گیری و ترساندن است. چنین تنبیه هایی کودکان را در یک چرخه معیوب از سرخوردگی قرار می دهد که تمام زندگی آنها را آزار می دهد. ارایه تکالیف بیش از حد و توان دانش آموز، فشار برای حل مسایل سخت و هر آنچه باعث ماندن اثر عمل تنبیه کننده شود تنبیه روحی و روانی به حساب می آید. ترس از تنبیه باعث ترس و ناراحتی روانی کودک می شود.

در اثر تنبیه روحی و روانی دانش آموز احساس شرم، انزجار و توهین می کند، خجالتی شده و می ترسد و کابوس می بیند، اشتهایش را  از دست می دهد یا عقده حقارت پیدا می کند.

تنبیه رسمی در مدارس

تنبیه رسمی در مدارس

 در قوانین رسمی مربوط به اداره مدارس مفاد قانونی تنظیم شده است که به شکل های مختلف دانش اموزان را مورد تنبیه قرار می دهند . این موارد قانونی از اخذ تعهد و تغییر کلاس دانش آموز تا اخراج از مدرسه را شامل می شود

اگر مجازات اعمال شده در مورد دانش آموز شما قانونی بود، اما فکر می‌کنید خیلی شدید یا نامناسب است، باید به معلم مربوطه مراجعه کنید و توضیحات او را در این مورد دریافت کنید. اگر از توضیحات وی راضی نشدید، با مدیر مدرسه صحبت کنید. شما همچنین می توانید نگرانی های خود را با هیئت امنا مطرح کنید – باید این کار را به صورت کتبی انجام دهید و نامه خود را به رئیس بفرستید و این را بدانید که همیشه مرجع بالاتری برای طرح شکایت شما وجود دارد. 

ذکر این نکته ضروری است که در هر مدرسه و در ابتدای سال تحصیلی و در مهرماه انجمن اولیاءو مربیان عضو گیری می کند و این انجمن می تواند مرجع خوبی برای مورد توجه قرار دادن تنببیه و انواع آن و اعمال نظرات اولیاء دانش اموزان در این زمینه است و این انجمن به صورت مداوم و  هر هفته  یا دو هفته یک بار و بنا به ضرورت هر زمانی که اقتضاء کند می تواند تشکیل جلسه دهد و مسایل و خواسته های والدین را در زمینه های مختلف  بررسی و به اجرا در آورد.

به یاد داشته باشیم که تمام این ساز و کار ها برای آن است که دانش آموز با خیال راحت و در بهترین شرایط  باشند و به امور یادگیری خود بپردازد.

کتک زدن کودکان می‌تواند بر رشد مغزی آنان تاثیر بگذارد

➕بر اساس پژوهش محققان دانشگاه هاروارد، کتک زدن کودکان می‌تواند همچون خشونت‌های شدید، بر رشد و شکل‌گیری مغز آنان تاثیر بگذارد.

🔸️این پژوهش، دریافته است کودکانی که مورد آزار جسمی قرار می‌گیرند در برخی از نواحی مغز خود که معمولا به علایم خطر و تهدید واکنش نشان می‌دهد، فعالیت عصبی بیشتری دارند.

🔸️و همچنین هشدار می‌دهد که تنبیه بدنی، با ایجاد اختلالاتی در سلامت روانی نظیر اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری و اختلالات سوءمصرف مواد مخدر هم ارتباط دارد.