مدیریت کلاس

راز بقاء در سال اول تدریس

 

سال اول و روز اول کلاس مهمترین رخ داد  زندگی کاری یک معلم به حساب می آید.در اولین روز معلم باید به دنبال مدیریت کلاس، به کارگیری فنون نظم و انضباط باشد. این موارد جزء ضروریات کار معلم در سال اول تدریس است.

برای تدریس معلم نیازمند دارا بودن مهارت هایی است . که این مهارت ها را به 3 دسته می توان  تقسیم نمود.

1- مهارت های پیش از تدریس

2- مهارت های حین تدریس

3- مهارت های پس از تدریس

مهارت های پیش از تدریس  شامل مهارت برنامهریزی تدریس و ایجاد آمادگی در معلم است.برای برنامه ریزی معلم نیازمند تسلط بر مهارت طرح درس نویسی است که این مهارت تمامی فعالیت های تدریس و آموزش معلم را تحت تاثیر خودش قرار می دهد. پس از برنامه ریزی تدریس و نوشتن پلن و برنامه تدریس نوبت می رسد به اجرای تدریس که این خود نیازمند مهارت های دیگری است که در برنامه ریزی تدریس پیش بینی شده اند و به اجرا در می آیند و همچنین مهارت های پس از تدریس که آنها نیز تحت تاثیر برنامه ریزی و مهارت های پیش از تدریس معلم است. بنا بر این پیش از تدریس حتما باید برنامه ریزی لازم صورت گیرت تا بتوان کلاس را با موفقیت برنامه ریزی نمود

این اصطلاحات که گفته شد چه معنایی دارند.

برنامه ریزی تدریس

یکی از وظایف مهم معلم برنامه ریزی فعالیت های یاددهی و یادگیری  است. بدین معنا که معلم همانند سایر افراد موفق به برنامه ریزی تمامی فعالیت هایی می کند که می خواهد در حین تدریس انجام دهد . این فعالیت ها شامل تعیین هدف  در سه قالب 

هدف های کلی

هدف های جزیی و 

هدف های رفتاری است 

پس از آن باید به ابزار ها و وسایل مورد نیاز ، روش ها و فنون تدریس و روش های ارزشیابی را مشخص کند. این فعالیت ها دارای جزییاتی است که داوطلبان معلمی در یک دوره ی آموزش بلند مدت و با حضور در دانشگاه باید به دکسب آنها بپردازند . در همین راستا یک دوره ی آموزشی 5ساعته به صورت ویدیویی آماده شده  . در همین وب سایت قرار داده شده که حاصل سالها مطالعه تخصصی در حوزه ی آموزش است و هر فرد علاقه مند به آموزش و تدریس را برای آموزش دادن آماده می کنداین دوره تحت عنوان طرح درس نویسی کاربردی در 10 گام  در دسترس قرار دارد

مدیریت کلاس

جهت مدیریت کلاس از همان ابتدا  و از روز اول با اعتما دبه نفس در کلاس حضور پیدا کنید. با صحبت کردن با شور و شعف در کلاس حضور یابید. هرچند تسلط یافتن بر مهارت های موثر در کلاس  درس مشکل و زمان بر است ، اما روز ها و هفته های اولیه و  و روند مداوم آن بسیار مهم هستند.

اما قبل از آنکه راجع به استراتژی های مدیریت کلاس بپردازیم از دو تکنیک که باعث شکست  می شوند دوری کنید.

 این نکته را می خواهم یادآور شوم که  که استفاده از آنها باعث شکست شما خواهد شد.

یکی از این تکنیک های غلط این است که  معلم با این دید وارد کلاس شود که من هرچه را می گویم دانش آموزان باید گوش کنند  و به آن عمل کنند.

هرچند که سختگیری علمی خوب است اما در روز های ابتدایی باید دلسوز و مهربان باشید.

هرچند در ابتدا دانش آموزان به شما گوش خواهند کرد و از شما اطاعت می کنند  اما به تدریج شروع به سرپیچی  خواهند کرد و باعث خارج  شدن تدریس از مسیر درستش خواهد شد.

راه درست این است که معلم ابتدا احترام دانش آموزان را کسب کند و این کار نیز با گذشت زمان امکان پذیر است.

شما باید محکم  اما منصف باشید  و مهمتر این که صادق باشید. در اولین قدم انتظارات خودتان از دانش آموزان را توضیح دهید و دانش آموزان نیز می دانند  و متوجه می شوند  که کار شما این است که به آنها کمک  کنید تا موفق شوند.

اگر احساس کنند که  شما را می شناسند و می توانند به شما اعتماد کنند شما شانس بیشتری خواهید داشت تا به عنوان یک رهبر اثربخش در کلاس نقش ایفا کنید.

30 سال پیش معلمان می توانستند با برخورد سختگزرانه کنار بیایند زیرا عامل احترام به شمار می رفت

با این حال شما باید احترام را به دست آورید و بدون حاکمیت احترام معلم محکوم به شکست است.

برای مدیریت کلاس روش های زیادی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:

1-مدل ایده آل رفتار

 خود را برای نشان دادن رفتاری که می خواهید مشاهده کنید ، عادت دهید . زیرا بسیاری از مطالعات نشان می دهند که مدل سازی به طور موثر به دانش آموزان می آموزد که چگونه در موقعیت های مختلف عمل کنند.

2- به دانش اموزان کمک کنید دستور العمل راهنمای خود را به وجود آورند

همه دانش آموزان را تشویق کنید تا به شما در ایجاد انتظارات و قوانین کلاس کمک کنند.

این امر به ویژه برای معلمان جدید ضروری است. نزدیک به شروع سال تحصیلی یا در اولین روز ترم ، با پرسش از دانش آموزان در مورد رفتارهایی که باید انجام دهند و نباید انجام دهند ، بحث را آغاز کنید.

برای مثال:

در چه مواردی تلفن ها خوب هستند و خوب نیستند؟ میزان سر و صدای قابل قبول در طول درس چیست.

3- قوانین مستند

اجازه ندهید دستورالعمل های مورد احترام متقابل شما فراموش شوند. آنها را مستند کنید.

4- از تنبیه کلاس خودداری کنید

به جای تنبیه کل کلاس ، به طور جداگانه به مشکلات انضباطی بپردازید ، زیرا کلاس دوم می تواند به روابط شما با دانش آموزانی که مشغول به کار هستند آسیب برساند و در نتیجه سایر تلاش های مدیریت کلاس را به خطر بیندازد.

در عوض ، دانش آموزان خاصی را به شیوه ای دوستانه صدا کنید.

5- ابتکار را تشویق کنید

با رشد دانش آموزان و ایجاد تنوع در درس های خود ابتکار عمل را در آنها  تقویت کنید،

به عنوان مثال ، اگر در حال خواندن فصل خاصی از یک کتاب درسی هستید ، پیشنهاد کنید که آنها نیز فصل زیر را بخوانند. 

6-تحسین کنید

بر اساس یک بررسی و مطالعه اخیر ، دانش آموزان را برای کارهایی که به خوبی انجام شده ستایش کنید ، زیرا این کار باعث بهبود عملکرد تحصیلی و رفتاری می شود.

  1. از ارتباطات غیر کلامی استفاده کنید

کلمات را با اقدامات و وسایل بصری برای بهبود ارائه محتوا ، به دانش آموزان در تمرکز و پردازش دروس کمک کنید.

بسیاری از استراتژی ها و تکنیک های آموزشی متمایز ریشه در این روش های ارتباطی غیر کلامی دارد. به عنوان مثال ، اجرای ایستگاه های آموزشی-بخش های تقسیم شده از کلاس درس که دانش آموزان از طریق آنها می چرخند-به شما امکان می دهد طیف وسیعی از انواع محتوای غیر گفتاری را ارائه دهید. اینها شامل فیلم ها ، اینفوگرافیک ها و اشیاء فیزیکی مانند شمارش سکه و مانند آن  است.

8- مهمانی برگزار کنید

گهگاه در کلاس جشن برگزار کنید تا از طریق آن از سختکوشی دانش آموزان قدردانی کنید و  از این طریق آنها را به ادامه چنین تلاش هایی تشویق کنید.

حتی اگر برای 20 تا 30 دقیقه باشد، دانش آموزان باید از مجموعه ای فعالیت های متنوع استفاده کنند تا  از این طریق خوشحال شوند.به دانش آموزان بگویید که برای پاداش دادن به آنها است که  برگزار می کنید. از این طریق برای دانش آموزان روشن می شود که برای فعالیت های کلاسی ، نمرات بالا  و موارد دیگر مهمانی ها را برگزار می کنید.

  1. پاداشهای ملموس بدهید

به دانش آموزان خاص در پایان هر درس ، جلوی کلاس ، به عنوان یک تکنیک انگیزشی و تقویت کننده رفتار دیگر پاداش دهید

فرض کنید چند دانش آموز در تمام طول درس به طور فعال گوش می دهند ، به سوالات پاسخ می دهند و سوالات خود را می پرسند. قبل از اتمام کلاس ، به پشت میزهای آنها بروید تا نماد پاداشرا به آنها بدهید. بنابراین دیگران می توانند بیاموزند ، با صدای بلند بیان کنند که هر دانش آموز برای به دست آوردن آن پاداش چه کرده است.

10. نامه ها و تماس های تلفنی مثبت برقرار کنید

برقراری تماس های مثبت و ارسال نامه های رایگان به خانه ، دانش آموزان را در داخل و خارج از کلاس شاد نگه دارید.

برای مدیریت کلاس یک دوره آموزشی منحصر به فرد و استثنایی تدارک دیده ایم که هیچ گونه نمونه ای از آن در داخل کشور یافت نمی شود و کاملا ساده و قابل فهم است و در قالب یک ویدیوی آموزشی 90 دقیقه  آماده ی استفاده توسط علاقه مندان می باشدویدیوی آموزشی مدیریت کلاس درس