4 پیشنهاد برای بالا بردن انگیزه دانش آموزان
4 پیشنهاد برای برای بالا بردن انگیزه دانش آموزان از طریق دادن اختیار انتخاب و مسوولیت پذیری
زمانی که دانش آموزان احساس کنند کنترلی بر موقعیت ندارند، انگیزه مختل می شود. دادن حق انتخاب به دانشآموزان و توانمندسازی؛ ابتکار دانشآموز، انگیزه، تلاش، علاقه، احساسات مثبت و درک کنترل شخصی و شایستگی و همچنین پیشرفت را افزایش میدهد. اکثر دانشآموزان در آزمونهایی بهتر عمل میکنند که در آن میتوانند آیتمهای آزمون را از میان گزینههای مختلف انتخاب کنند. ارائه انتخاب ها همچنین می تواند ریسک پذیری را افزایش دهد و به دانش آموزان کمک کند تا به فعالیت های خاص علاقه مند شوند. با این حال، برای دانشآموزان برخی از گروههای فرهنگی، انگیزه ممکن است زمانی بالاتر باشد که افراد مرجع یا همسالان برای آنها انتخاب میکنند.به این معنی که بیشتر تحت تاثیر انتخاب های همسالان و یا افراد مرجع مورد نظرشان قرار می گیرند
برای دادن حق انتخاب به دانش آموزان باید برنامه ریزی لازم داشته باشید. انتخابها باید متناسب با تواناییها و نیازهای دانشآموزان باشد و منطبق بر علایق دانشآموزان باشد (البته مراقب باشید که تمام فعالیتهای یادگیری را با علایق فعلی دانشآموزان هماهنگ کنید تا کیفیت یادگیری به خطر بیفتد یا فرصت را از دست بدهید. ایجاد علاقه و ایجاد دانش در زمینه موضوعی جدید). ممکن است دانشآموزان از بین فهرستی از فعالیتهای مرتبط با موضوعی که معلم ارائه میکند، انتخاب کنند، یا اینکه خودشان وظایف خود را برای کار انتخاب کنند. آنها همچنین ممکن است در تعیین تاریخ مقرر، انتخاب گروه های کاری دانشجویی و ترتیب تکمیل کار مشارکت داشته باشند. توانایی انتخاب نحوه تقسیم زمان خود، و همچنین در میان چندین نسخه مختلف از یک کار، ممکن است برای دانشآموزان دارای مهارت در خودتنظیمی انگیزه بیشتری داشته باشد. با این حال، مهم است که همه دانشآموزان، نه فقط دانشآموزان با بالاترین عملکرد، فعالیتها و منابع را انتخاب کنند.
برخی از انتخاب ها موثرتر از بقیه هستند. بهترین نوع انتخاب:
1-به دانش آموزان اجازه دهید تا علایق، ارزش ها و اهداف شخصی خود را منعکس کنند
2-به جای انتخاب های کنترل شده، انتخاب های نامحدودی هستند که هیچ نشانی از محدودیت ندارند
3-پیشنهاد انتخاب بین 2 تا 4 گزینه در پاسخ دهی به سوالات: بیش از 5 گزینه باعث افزایش تلاش فکری و در نتیجه کاهش انگیزه می شود و کمتر از 2 گزینه درک انتخاب را تضعیف می کند. بنابر این بهتر است گزینه ها بین 2 تا 4 باشد ، البته باید پایه و سن دانش آموزان و میزان آشنایی آنها با سوالات چند گزینه ای را مد نظر داشته باشیم.
4-به دانش آموزان اجازه دهید تا به طور مکرر به لیستی از گزینه ها برگردند تا انتخاب دیگری انجام دهند نه اینکه تنها در یک زمان انتخاب های تک یا چندگانه انجام دهند.