با استناد به این تعاریف مشخص می شود که در تعریف اول رشد حرفه ای مبنی بر نوعی فرایند است و فعالیت های مربوط به رشد حرفه ای مطرح شده است و در تعریف دوم رشد حرفه ای مبنی بر ویژگی هایی از معلمان است که باید توسعه یابند. این تعاریف در بطن نظام آموزشی مطرح و بررسی می شود و به همین دلیل است که از سازمان یاد گیرنده صحبت می شود و مدارس نیز با طبع به عنوان سازمان یاد گیرنده باید دائما به دنبال رشد و توسعه خود باشد و معلمان نیز به عنوان اعضای سازمانهای آموزشی باید مستمرأ به دنبال رشد حرفه ای خود باشند،از طرف دیگر و بر مبنای تعریف اول از رشد حرفه ای می توان متوجه مسولیت های نظام آموزشی شد، که در آن رشد حرفه ای مبنی بر کار آموزی اولیه،دوره ای مقدماتی،کار آموزی ضمن خدمت و رشد حرفه ای مستمر درشرایط مدرسه است. برای رشد حرفه ای،مدیریت و هماهنگ کنندهای ارشد دانش و درک ماهیت نقش های توسعه ی حرفه ای و نظریه های مدیریت منابع انسانی چار چوبی برای عمل فراهم می کند. از طرف دیگراهمیت رشد حرفه ای برای معلمان نیز قابل بیان نیست. به گونه ای که در سالهای اخیر به دلیل ضرورت رشد حرفه ای استانداردها و سیاست هایی به وسیله ی نظریه پردازان،سیاست گذاران و کارورزان تدوین و ارائه شده است. همه ی این فعالیتها و اقدامات برای رسیدن به هدف هایی است که رشد حرفه ای را درپی دارد هدف رشد حرفه ای را بدین صورت می توان خلاصه نمود؛کسب یا توسعه دانش،ادراک،مهارتها و توانایی هایی که فردیّت معلمان و مدارس را به عنوان سازمان یاد گیرنده که آنها در آن برای تحقق چنین اعمالی کار می کنند،توانمند می سازد.