واقعیت مجازی ( Virtual Reality) و کاربرد آن در آموزش

واقعیت مجازی (vr) عینا باعث می شود هر چیزی را در هر جایی و در هر زمانی بتوان تجربه نمود. در واقع نوعی واقعیت فناورانه ی همه جانبه به حساب می آید و می تواند ذهن انسان را متقاعد سازد که در همه جا وجود دارد در حالی واقعا در آنجا وجود ندارد. ابزار نصب شده روی سر فرد(هدفون)و کنترل های دستی تجربه های همه جانبه ای فراهم می آورد. بزرگترین شرکتهای دنیا(مانند فیس بوک، گوگل و مایکروسافت) در حال حاضر میلیون ها دلار روی شرکت ها و استارتاپ هایی سرمایه گذاری می کنند که متمرکز بر واقعیت مجازی هستند، آینده واقعیت مجازی اینگونه است که  مبنای زندگی آینده ما را  تشکیل می دهد. واقعیت مجازی اینگونه تعریف می شود:

تصویری سه بعدی واقعی  یا محیطی تصنعی که با ترکیبی از تعامل سخت افزار و نرم افزار و  ارایه شده به کاربر  که شک کاربر را از بین برده و این واقعیت مجازی به عنوان یک محیط واقعی پذیرفته شده  به نحوی که تعامل با آن  واقعی جلوه می کند و یا  حتی به صورت فیزیکی جلوه گر می شود

واقعیت مجازی

پیشرفت ها در زمینه ی به کارگیری واقعیت مجازی به اندازه ای است که بسیاری از معلمان به دنبال تهیه ی طرح درس های خود بر مبنای واقهیت مجازی هستند.معلمان ما باید در خود این آمادگی را ایجاد نمایند که مهارت ها ، دانش و نگرش خود را نسبت به این دستاورد های فن آورانه گسترش دهند. و نسبت به چگونگی به کارگیری این تکنولوژی ها در کلاس درس آگاهی کامل یابند و این نکته را نیز درک نمایند که چگونه می توانند جلسات درسی  خود را با این تکنولوژی سازگار نمایند.در سطح بالاتر همه ی اولیا مدرسه و اولیا دانش آموزان باید  با چنین  پیشرفت هایی آشنا شده و همگان ترغیب شوند از این امکانات در جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شان بهره ببرند.

 در راستای توسعه ی حرفه ای خود در این زمینه معمان باید با نحوه ی طرح درس بر این اساس اقدام نمایند.

واقعیت مجازی در آموزش

واقعیت مجازی دنیای آموزش را متحول خواهد ساخت و عدم توجه به آن آموزش را غیر جذاب و ناکارآمد خواهد ساخت