اولین دسته از مهارت ها برای تدریس کسب مهارت های پیش از تدریس است که جنبه ی طراحی دارند و از طریق آنها به طراحی تدریس می پردازیم و طرح و نقشه ی خود را برای آموزش اصولی به کار می بندیم.اولین گام در طراحی سیستماتیک تدریس یا طراحی یک سیستم آموزشی،تحلیل عناصری است که نقش سازنده در فرایند آموزش دارند.این مرحله ، مرحله ی شناخت ، تفکیک و پیش بینی عناصر و عوامل موجود در یک موقعیت آموزشی است، بنا بر این، تجزیه و تحلیل سکوی پرتاب طراحی ، اجرا و ارزشیابی موفق یک سیستم آموزشی است.طراحی آموزشی نیازمند رویکردی هوشمندانه، خلاقانه،نگاهی همه جانبه نگر و چند بعدی است که در برگیرنده ی دیدگاه های جامعه شناختی، روانشناختی، ارتباطی، آموزشی و یادگیری است. معلم برای تحلیل عناصر و عوامل این سیستم آموزشی باید به طراحی آموزشی بپردازد.
در طراحی آموزشی و در اقدامات پیش از تدریس به موارد زیر می پردازیم:
در بخش اول و در تحلیل ویژگی های دانش آموز به چند مورد می پردازیم که عبارتند از:
تحلیل ویژگی های روانشناختی یادگیرنده
تحلیل ویژگی های فردی یادگیرنده و
تحلیل ویژگی های اختصاصی یادگیرنده
برای تحلیل این ویژگی ها باید بهدنبال مطالعه ی نظریه های روانشناختی باشیم که در این مورد نظریه های متعددی وجود دارد که در صفحه اینستاگرامی دکتر امید ونداد به نام معلم شو(@moallem_sho.ir ) مراجعه فرمایید که این نظریه ها را در قالب لایو های اینستاگرامی مطرح شده است.
پیشنهاد شگفت انگیز دوره های آموزشی تربیت معلم و مدرس رد کردن