3 مهارت اصلی تدریس

مهارت های تدریس

مانند هر شغل دیگری معلمی نیز نیازمند مهارت هایی است که این مهارت ها برای انجام  درست و اثربخش کارها و وظایف معلمی ضروری است.

پزشکی را در نظر بگیرید که بدون داشتن دانش و تخصص حرفه ای به طبابت بپردازد، آیا شما حاضرید به مطب او رفته و از نظراتش در باره ی مشکلات جسمی خود استفاده نمایید؟ قطعا پاسخ شما منفی خواهد بود. حال اگر بخواهیم فرزندانمان را به مدرسه بفرستیم آیا حاضر هستیم آنها را به دست فردی خام و بی دانش و تخصص بسپاریم؟ قطعا پاسخ به این سوال هم منفی خواهد بود. بنا بر این لازم است تا به دنبال افراد متخصص در حوزه ی آموزش باشیم تا بتوانیم ثمره ی زندگی خود را به او بسپاریم،بله معلم باید فردی باشد که همانند یک متخصص قلب متخصص روح، روان و جسم انسان ها باشد.در قرن بیست و یکم راه حل های بسیاری برای حل این مساله وجود دارد به این معنا که همه ی والدین باید بدانند که فرزندان خود را باید به دست افراد متخصص و حرفه ای بدهند، کسی که توانایی آموزش و یاری داد ن کودکانمان را داشته باشد.
مهارت های تدریس
نتیجه اینکه فردی که متقاضی معلمی می شود و یا به دنبال آن است که مدرس شود و به آموزش بپردازد باید دارای تخصص کافی باشد و مهارت های لازم را کسب کرده باشد.در این مقاله نگاهی اجمالی خواهیم داشت به مهارت های آموزشی(تدریس) که هر معلم و مدرسی باید به آنها تسلط داشته باشد.
به طور کلی 3 دسته مهارت وجود دارد که معلم باید واجد آنها باشد، این مهارت ها عبارتند از :
  • مهارت های پیش از تدریس
  • مهارت های ضمن تدریس
  • مهارت های پس از تدریس

اولین دسته از مهارت ها برای تدریس کسب مهارت های پیش از تدریس است که جنبه ی طراحی دارند و از طریق آنها به طراحی تدریس می پردازیم و طرح و نقشه ی خود را برای آموزش اصولی به کار می بندیم.اولین گام در طراحی سیستماتیک تدریس یا طراحی یک سیستم آموزشی،تحلیل عناصری است که نقش سازنده در فرایند آموزش دارند.این مرحله ، مرحله ی شناخت ، تفکیک و پیش بینی عناصر و عوامل موجود در یک موقعیت آموزشی است، بنا بر این، تجزیه و تحلیل سکوی پرتاب طراحی ، اجرا و ارزشیابی موفق یک سیستم آموزشی است.طراحی آموزشی نیازمند رویکردی هوشمندانه، خلاقانه،نگاهی همه جانبه نگر و چند بعدی است که در برگیرنده ی دیدگاه های جامعه شناختی، روانشناختی، ارتباطی، آموزشی و یادگیری است. معلم برای تحلیل عناصر و عوامل این سیستم آموزشی باید به طراحی آموزشی بپردازد.

 در طراحی آموزشی و در اقدامات پیش از تدریس به موارد زیر می پردازیم:

  • تحلیل ویژگی های یادگینده/فراگیر/دانش آموز
  • تنظیم اهداف آموزشی از جمله اهداف کلی، جزیی و رفتاری
  • انتخاب رسانه های آموزشی متناسب با اهداف آموزشی
  • انتخاب منابع آموزشی متناسب با اهداف آموزشی

در بخش اول و در تحلیل ویژگی های دانش آموز به چند مورد می پردازیم که عبارتند از:

تحلیل ویژگی های روانشناختی یادگیرنده

تحلیل ویژگی های فردی یادگیرنده و

تحلیل ویژگی های اختصاصی یادگیرنده

برای تحلیل این ویژگی ها باید بهدنبال مطالعه ی نظریه های روانشناختی باشیم که در این مورد نظریه های متعددی وجود دارد که در صفحه اینستاگرامی دکتر امید ونداد به نام معلم شو(@moallem_sho.ir ) مراجعه فرمایید که این نظریه ها را در قالب لایو های اینستاگرامی مطرح شده است.

برای آنکه بتوانید در زمینه ی طراحی اموزشی و مهارت های مختلف پیش از تدریس و مهارت های ضمن تدریس و مهارت های پس از تدریس کسب مهارت کنید می توانید به لینک زیر مراجعه نموده و از این دوره ی 5 ساعته بدون حضور در کلاس یا هر دوره ی آموزشی دیگری مسلط شوید و با خیال راحت  و با اعتماد به نفس بالا در هر کلاسی به عنوان معلم یا مدرس حضور پیدا کنید
10 گام در طرح درس نویسی
طرح درس نویس کاربردی و مشخصات کلی آن در گام اول