منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش
منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش و پی دی اف

منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش و نکاتی برای شرکت در آزمون

نکته تمامی منابع زیر باید به همراه نمونه سوالات آزمون های استخدامی گذشته مطالعه شوند تا با نحوه ی سوالات و مطالعه ی نکات دروس آشنا شوید

جهت مطالعه دروس عمومی آزمون های استخدامی، مطالعه دروس عمومی دبیرستانی پیشنهاد می شود.

برای این دروس درس نامه هایی توسط موسسات مختلف تهیه شده است که نکات اصلی هر درس را با نمونه سوالات در بر می گیرد و می توانید از آنها جهت آمادگی در دروس عمومی مورد استفاده قرار دهید

مانند درس نامه تهیه شده توسط وب سایت ای استخدام

دروس عمومی

مواد امتحاني و منابع / سرفصلهاي امتحان مشترك فراگير (آزمون كتبي)
الف- حيطه عمومي
-1 تاريخ و فرهنگ تمدن (خدمات متقابل ايران و اسلام نويسنده: شهيد مطهري انتشارات صدرا / مروري بر دستاوردهاي چهل ساله
انقلاب اسلامي ايران )
-2 تعليم و تربيت اسلامي (مباني نظري تحول بنيادين در نظام تعليم و تربيت رسمي-عمومي جمهوري اسلامي (بخش دوم مباني،
قسمت هاي: چيستي، چرايي و چگونگي تربيت رسمي-عمومي)
-3 معارف و انديشه هاي اسلامي و انقلابي (طرح كلي انديشه اسلامي در قرآن (بخش اول: ايمان) نويسنده: سيد علي خامنهاي،
انتشارات: صهبا / همرزمان حسين (ع)، نويسنده: سيدعلي خامنهاي، انتشارات: انتشارات انقلاب اسلامي).
-4 دانش سياسي، اجتماعي و حقوق اساسي (قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران/ وصيتنامه الهي سياسي حضرت امام خميني (ره)/
بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي)
-5 تواناييهاي عمومي ذهني
تذكر 1: سوالات معارف اسلامي مربوط به پيروان ساير مذاهب اسلامي مصرح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران (حنفي، شافعي،
مالكي، حنبلي و زيدي) مطابق تعاليم و احكام فقهي آنان طراحي خواهد شد.
تذكر 2: اقليتهاي ديني مصرح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران از پاسخگويي به سؤالات معارف اسلامي معاف بوده و در محاسبه
نمره كل عمومي (كه حيطه عمومي ناميده ميشود)، اين درس لحاظ نخواهد شد، ولي چنانچه داوطلب اقليت ديني به سؤالات معارف
اسلامي پاسخ دهد، اين درس با تأثير مثبت در محاسبه نمره كل عمومي لحاظ خواهد شد. در واقع دو نمره كل عمومي، يك نمره كل با
لحاظ نمره خام درس مذكور و يك نمره كل بدون لحاظ نمره خام درس مذكور، محاسبه و نمره كل بالاتر ملاك قرار خواهد گرفت.

منابع حيطه اختصاصي آزمون استخدامی آموزش و پرورش
1) اسناد و قوانين بالادستي آموزش و پرورش (سياستهاي كلي ايجاد تحول در آموزش و پرورش/سند تحول بنيادين آموزش و پرورش
جمهوري اسلامي- مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي/آييننامه اجرايي مدارس، مصوب سال 1400 شوراي عالي آموزش و پرورش)
2) روشها و فنون تدريس (با تاكيد بر محور هاي: مباني نظري تدريس و يادگيري ؛ مديريت و طراحي فعاليت هاي آموزشي؛ اصول
و شيوه هاي مديريت كلاس درس؛ مهارت هاي خلق موقعيت و فرصت هاي يادگيري؛ آشنايي با روش هاي تدريس مبتني بر شناخت
گرايي و سازنده گرايي با رويكرد تحولي ؛راهبردهاي ياددهي و يادگيري؛ مهارت هاي اساسي مورد نياز معلم پيش از تدريس، حين
تدريس ؛ پس از تدريس؛ مدل ها و الگوهاي تدريس )
3) روانشناسي تربيتي
1-3 – براي داوطلبان آموزگار ابتدايي (با تاكيد بر محور هاي: كاربرد نظريه هاي يادگيري در كلاس؛ كاربرد نظريه هاي هوش ، تفكر،
خلاقيت و استعداد در كلاس؛ كاربرد نظريه هاي انگيزش و هيجان در آموزش؛ كاربرد نظريه هاي تحولي در آموزش؛ شناخت
تفاوت هاي فردي در يادگيري؛ تعاريف مفاهيم و اصطلاحات مرتبط )
2-3 – براي داوطلبين آموزگار استثنايي با تاكيد بر محور (تعاريف و طبقه بندي دانش آموزان استثنايي؛ شناخت و آموزش كودكان و
دانش آموزان كم توان ذهني؛ شناخت و آموزش كودكان و دانش آموزان ناشنوا و نابينا ( با آسيب هاي بينايي و شنوايي ) ؛ شناخت
و آموزش كودكان و دانش آموزان با اختلال يادگيري ويژه؛ شناخت و آموزش كودكان و دانش آموزان با اختلال هاي هيجان
رفتاري و اختلالات ارتباطي ؛ شناخت و آموزش كودكان و دانش آموزان با مشكلات جسمي – حركتي و چند معلوليتي ؛ شناخت
و آموزش كودكان و دانش آموزان با اختلال طيف اتيسم ؛ توان بخشي و مداخله بهنگام در كودكان و دانش آموزان استثنايي ؛
خانواده و مداخله بهنگام در كودكان و دانش آموزان استثنايي)
4) سنجش و اندازه گيري پيشرفت تحصيلي (با تاكيد بر محور تعريف مفاهيم و اصطلاحات مرتبط ، سنجش مشاهده اي ؛
سنجش عملكردي، سنجش عاطفي؛ سنجش رفتاري ، سنجش تكويني؛ پوشه كار ) /كتاب راهنماي معلم در ارزشيابي توصيفي كد
53/5 سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي)

 منابع حيطه تخصصي آزمون استخدامی آموزش و پرورش
-1 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي قرآن و هديههاي آسماني دوره ابتدايي (نهجالقرآن راهنماي معلم قرآن اول تا
ششم ابتدايي/ راهنماي معلم هديههاي آسماني پايه سوم و ششم)
-2 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي رياضي دوره ابتدايي (راهنماي معلم رياضي اول و ششم)
-3 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي علوم تجربي دوره ابتدايي (كتاب راهنماي معلم علوم تجربي دوم و چهارم و ششم)
-4 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي فارسي دوره ابتدايي (راهنماي معلم فارسي اول و چهارم و ششم)
-5 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي (كتاب راهنماي معلم اجتماعي پنجم و ششم ابتدايي).

نکاتی برای شرکت در آزمون های استخدامی و پاسخگویی به سوالات

1-سوالات آزمون های استخدامی  غالبا  به صورت   چندگزینه ای( یا همان تستی که رایج است) طراحی می شوند.

2- این سوالات به شکلی طراحی می شوند که تنها یک گزینه درست است و سایر گزینه ها انحرافی است بنابر این چنانچه نمونه سوالات آزمون های استخدامی را مطالعه می کنید سعی کنید مفهوم سایر گزینه ها را نیز در منابع اصلی پیدا کنید و بر آنها مسلط شوید

3- به هنگام شرکت در آزمون ،چنانچه سوال های آزمون دارای نمره منفی باشد به هیچ وجه سوالات را به صورت اتفاقی  پاسخ ندهید و صرفا به سوالاتی که پاسخ انها را قطعا می دانید و مطمئن هستید پاسخ دهید

مثال چنانچه  در یک آزمون به تمامی 15 سوال ریاضی پاسخ دهید  و ده سوال آن را درست پاسخ داده باشید، شما دیگر امتیاز 10 سوال درست را نمی گیرید بلکه امتیاز منفی آن 5 سوال  از امتیاز  به دست آمده کم می شود.

4- در سوالاتی که فعل پایانی سوال به صورت منفی آمده است دقت کنید تا بتوانید گزینه ی درست را انتخاب کنید

5-  برای استفاده درست از وقت، ابتدا به سوالات یا موضوعاتی که تسلط بیشتری دارید بپردازید و در پایان وقت خود را صرف دروسی کنید که به زمان بیشتری نیاز دارند.

برای مثال ابتدا به سوالات ادبیات فارسی  و معارف پاسخ دهید  و پاسخ گویی به سوالات مربوط به زبان انگلیسی و ریاضی و آمار(البته اینگونه دروس بستگی به سطح اطلاعات فرد دارد) و اینگونه دروس را به وقت دوم اختصاص دهید.

6- چنانچه  در درسی مانند ریاضی یا زبان ضعیف هستید، هرگز سوالات را به صورت تصادفی و  شانسی پاسخ ندهید چون باعث کسب نمره منفی می شود و هر نمره منفی می تواند رتبه شمارا هزاران نفر  پایین تر نشان دهد و رتبه بدتری کسب می کنید.

حيطه تخصصي
-1 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي قرآن و هديههاي آسماني دوره ابتدايي (نهجالقرآن راهنماي معلم قرآن اول تا
ششم ابتدايي/ راهنماي معلم هديههاي آسماني پايه سوم و ششم)
-2 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي رياضي دوره ابتدايي (راهنماي معلم رياضي اول و ششم)
-3 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي علوم تجربي دوره ابتدايي (كتاب راهنماي معلم علوم تجربي دوم و چهارم و ششم)
-4 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي فارسي دوره ابتدايي (راهنماي معلم فارسي اول و چهارم و ششم)
-5 مفاهيم پايه متون و روشهاي ياددهي مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي (كتاب راهنماي معلم اجتماعي پنجم و ششم ابتدايي).