تشویق دانش آموزان

15 اصل برای تشویق دانش آموزان

تشویق دانش آموزان
تشویق دانش آموزان جز ارکان اصلی تدریس به شمار می رود

15 اصل برای تشویق دانش آموزان

معلّم واقعی کسی است که می تواند راهی به سوی دل ها بگشاید و علم را با ایمان و عقل را با دل پیوند زند از این رو راز موفقیت معلمان را نخست باید در جذب دانش آموزان دانست یعنی این که معلم بتواند اعتقاد و علاقه درونی آنها را به وجود آورد و رابطه روحی ومعنوی با آنها برقرارکند تا آنجا که حتّی نگاه ها و اشاره ها و حالت های معلم نیزدر آنها تاثیر عمیقی بگذارد و در تربیت شخصیت آنان منشأ اثر شود. چند دانش آموز در شرایط یکسان وقتی موفق ترند که مورد تشویق قرار بگیرند.

مهمترین عامل جهت نگهداری و ثابت نگه داشتن رفتار یاد گرفته شده تقویت بلافاصله بعد از رفتار مطلوب است اگر معلم پس از سپری شدن مدتی از انجام رفتار، آن را تقویت کند، از اثربخشی تقویت کاسته می شود و نتیجه مطلوب به دست نمی آید. از آنجا که تقویت کردن بلافاصله همه رفتارهای دانش آموزان در کلاس درس و محیط مدرسه اغلب ناممکن است معلم می تواند برای رفع مشکل ناشی از تاخیر در تقویت از توضیحات کلامی استفاده کند برای مثال معلم تصمیم می گیرد که برای تقویت رفتارهای مثبت تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان آنان را در روز جمعه به گردش علمی ببرد. در این مثال بین انجام رفتار و دریافت تقویت به طور طبیعی وقفه می افتد معلم می تواند برای رفع مشکل تاخیر در تقویت و تشویق در پایان کار روزانه دانش آموزان، به آنان یادآور شود که «خوشبختانه همه شما با جدیتی که در درسهایتان به کارمی برید و اخلاق و رفتار خوبی که از خود نشان می دهید، خواهید توانست در برنامه گردش علمی روز جمعه شرکت کنید.

اصولی که درتشویق دانش آموزان باید رعایت شوند

۱- در تشویق لازم است اصل عمل کودک مورد تشویق قرار گیرد.

۲- تشویق در میان همسالان و دوستان بهتر از تشویق در تنهایی است.

۳- تشویق به اندازه و باید به موقع انجام گیرد.

۴- تشویق متناسب با میزان فعالیّت و انتظار کودک باشد ۵- تشویق گاه گاه انجام شود موثرتراست.

۶- تشویق بهتراست بلافاصله بعد از انجام کار صورت گیرد.

۷- شکل و چگونگی تشویق در افراد مختلف فرق می کند و معلم باید مورد توجه قراردهد.

۸- تشویق و پاداش غیرمنتظره موثرتر است

۹- شخصیت تشویق کننده نزد تشویق شونده محترم و با ارزش باشد.

۱۰- علت تشویق برای دانش آموز معلوم باشد.

۱۱- در هنگام تشویق نباید او را با دیگران مقایسه کرد.

۱۲- تشویق به سن و درک کودک ونوع عمل اوبستگی دارد.

۱۳- تشویق باید به گونه ای باشد که کودک خود را مستحق آن بداند نه وسیله ای برای دلخوشی لحظه ای خود.

۱۴- باید سعی شود فراگیران به تشویق عادت نکنند و تشویق انگیزه کار نیک نباشد بلکه پاداش کارنیک باشد چرا که در اینصورت با از بین رفتن انگیزه کارنیک هم تعطیل می شود.

۱۵- تشویق نباید هدف باشد بلکه باید وسیله ای برای رسیدن به هدف باشد.

برای به کارگیری این اصول تشویقی معلم باید از اصول علم روانشناسی تربیتی و روانشناسی اجتماعی اطلاع کافی داشته باشد تا بتواند با شناخت کافی از دانش آموزان نسبت تشویق به موقع و موثر آنها استفاده کند.معلم در این راستا باید از عناصر موثر بر فرایند یاددهی -یادگیری آگاهی داشته باشد و از نظر حرفه ای نیز بر ارکان تدریس مسلط باشددر همین راستا جعبه ابزار تدریس برای تقویت و به کارگیری مهارت های تدریس پیشنهاد می شود.

برای تقویت مهارت های آموزشی و پرورشی خود از همین حالا دست به کار شوید با به کارگیری جعبه ابزار تدریس

جعبه ابزار تدریس
ابزار های اساسی برای معلمی و تقویت مهارت های تدریس و آموزش