15 اصل برای تشویق دانش آموزان
معلّم واقعی کسی است که می تواند راهی به سوی دل ها بگشاید و علم را با ایمان و عقل را با دل پیوند زند از این رو راز موفقیت معلمان را نخست باید در جذب دانش آموزان دانست یعنی این که معلم بتواند اعتقاد و علاقه درونی آنها را به وجود آورد و رابطه روحی ومعنوی با آنها برقرارکند تا آنجا که حتّی نگاه ها و اشاره ها و حالت های معلم نیزدر آنها تاثیر عمیقی بگذارد و در تربیت شخصیت آنان منشأ اثر شود. چند دانش آموز در شرایط یکسان وقتی موفق ترند که مورد تشویق قرار بگیرند.
اصولی که درتشویق دانش آموزان باید رعایت شوند
۱- در تشویق لازم است اصل عمل کودک مورد تشویق قرار گیرد.
۲- تشویق در میان همسالان و دوستان بهتر از تشویق در تنهایی است.
۳- تشویق به اندازه و باید به موقع انجام گیرد.
۴- تشویق متناسب با میزان فعالیّت و انتظار کودک باشد ۵- تشویق گاه گاه انجام شود موثرتراست.
۶- تشویق بهتراست بلافاصله بعد از انجام کار صورت گیرد.
۷- شکل و چگونگی تشویق در افراد مختلف فرق می کند و معلم باید مورد توجه قراردهد.
۸- تشویق و پاداش غیرمنتظره موثرتر است
۹- شخصیت تشویق کننده نزد تشویق شونده محترم و با ارزش باشد.
۱۰- علت تشویق برای دانش آموز معلوم باشد.
۱۱- در هنگام تشویق نباید او را با دیگران مقایسه کرد.
۱۲- تشویق به سن و درک کودک ونوع عمل اوبستگی دارد.
۱۳- تشویق باید به گونه ای باشد که کودک خود را مستحق آن بداند نه وسیله ای برای دلخوشی لحظه ای خود.
۱۴- باید سعی شود فراگیران به تشویق عادت نکنند و تشویق انگیزه کار نیک نباشد بلکه پاداش کارنیک باشد چرا که در اینصورت با از بین رفتن انگیزه کارنیک هم تعطیل می شود.
۱۵- تشویق نباید هدف باشد بلکه باید وسیله ای برای رسیدن به هدف باشد.
برای به کارگیری این اصول تشویقی معلم باید از اصول علم روانشناسی تربیتی و روانشناسی اجتماعی اطلاع کافی داشته باشد تا بتواند با شناخت کافی از دانش آموزان نسبت تشویق به موقع و موثر آنها استفاده کند.معلم در این راستا باید از عناصر موثر بر فرایند یاددهی -یادگیری آگاهی داشته باشد و از نظر حرفه ای نیز بر ارکان تدریس مسلط باشددر همین راستا جعبه ابزار تدریس برای تقویت و به کارگیری مهارت های تدریس پیشنهاد می شود.